CONCLUSIES
De
wijze van ondervragen van een kind bij vermoedens van seksueel misbruik volgt in
de gehele Verenigde Staten en in Nederland hetzelfde patroon. Er bestaan
algemeen gebruikte technieken om misbruik te onderzoeken en het kind te
ondervragen. De wijze waarop het kind wordt ondervraagd impliceert dat de kans
op fouten, die de betrouwbaarheid van de door het kind afgelegde verklaring
aantasten, groot is. Het kind dat op suggestieve wijze wordt benaderd door een
volwassene die onwetend is van zijn eigen invloed, ondergaat een leerproces. Men
dient daarom ernstig rekening te houden met de mogelijke rol van de invloed van
de volwassene op het gedrag van het kind. Bij gebrek aan steunbewijs of
bekentenis van de veronderstelde dader dient men uiterst voorzichtig te zijn met
het afgaan op een op zichzelf staande verklaring van het kind.
Het materiaal in dit hoofdstuk is voor een deel overgenomen uit The Real World of Child Jnterrogation van Ralph Underwager en Hollida Wakefield, Springfield, lllinois: C.C. Thomas, 1990.
|