Jaarverslag 2007
Over de periode 1 januari
-
31 december 2007
JON anno 2007
Wij schrijven nu februari
2008. JON bestaat, haar voorgangers in deze regio meegerekend - nu en
dan veranderde de naam of was er een uitsplitsing of samenvoeging -
alweer ruim 31 jaar: sinds december 1976. In de statuten staat nog
1979, maar ook die groep blijkt weer een voorganger gehad te
hebben.
JON is deel van de NVSH, volgt
daarvan ook de statuten, maar heeft ook haar eigen statuten,
voert haar eigen beleid zelfstandig en betaalt haar eigen kosten.
Jaarlijks wordt gerapporteerd aan bestuur en ledenraad van de NVSH, welk
verslag - en dus beleid - in al die 29 jaar steeds in dank is ontvangen
en geaccepteerd.
Leden en bijeenkomsten
Het ledental van JON was in
deze periode stabiel laag: steeds zo rond de tien leden. Enkele
gingen, andere kwamen. Maandelijks werd een gespreksbijeenkomst gehouden
waarop er doorgaans rond de vijf leden aanwezig waren. Niet iedereen kon altijd
komen en de afstanden, dus reiskosten,
kunnen oplopen.
Klein maar fijn, zogezegd,
want dit kwam de kwaliteit van de gesprekken alleen maar ten goede. Ze
duurden vaak van in de loop van de middag tot in de late uurtjes, een
maaltijd traditioneel inbegrepen - het zij door de huiskok bereid,
hetzij bij 'de chinees op de hoek', tot
nog net de laatste trein naar huis werd gehaald.
De gesprekken zijn
vooral persoonlijk van aard, slechts zelden zijn ze thematisch. Een
eventueel thema komt als vanzelf uit de groep voort. Het
met elkaar sprekende gezelschap is zeer divers qua leeftijd,
achtergrond, opleiding of beroep, religie, etnische herkomst en
levenservaring - dus boeiend.
Een kring om JON heen
Om JON heen is een kring van
mensen die formeel geen lid zijn, maar wel betrokken. Het zijn
bijvoorbeeld mensen die niet voelen voor een groep, voor bijeenkomsten of voor een
formeel lidmaatschap, of die al in een ander soort groep zitten en het
daarbij qua groep willen houden. Of die lid zijn geweest, nu geen
lid meer willen zijn, maar toch contact willen houden. Of die van hun
behandelaars of toezichthouders geen lid mogen zijn, maar toch
betrokken blijven. Of die frequent corresponderen met JON.
Die kring meegeteld, kom je
tot ruim meer dan het dubbele van het formele ledenaantal en tot ruim
het vijfvoudige van het aantal doorgaans aanwezige leden op de
bijeenkomsten. We treden met deze kring ook vaak ver buiten onze regio.
Wij leven in de tijd van het internet, niet meer in het tijdperk van
'vergaderingen'.
Soms is er angst om zich
bekend te maken. Meerdere malen meldden mensen zich ook dit jaar weer aan, maar traden
zij terug zodra duidelijk werd dat wij hen in persoon willen ontmoeten, dat
wij de ware naam en het ware adres willen weten en dat men een protocol
(de statuten) dient te ondertekenen. Menigmaal
hield men dan toch contact, zonder formeel lidmaatschap, desgewenst
slechts onder nickname.
Sommigen redden zich prima en
helpen dus anderen, anderen leven geïsoleerd of kunnen anderszins niet
komen en krijgen daarom
regelmatig bezoek.
Hulpverlening
JON is een zelfhulpgroep,
hetgeen inhoudt dat de leden (en de mensen uit de kring er omheen)
elkaar helpen. Er is geen therapeut en er zijn geen cliënten,
laat staan patiënten, er is een groep die elkaar helpt.
Er is alleen een gespreksleider die in de gaten houdt dat het gesprek
loopt en dat ieder dit dit wenst aan bod komt - en vooral dat er
geluisterd wordt naar elkaar.
Het doel is om legaal en sociaal te kunnen leven, de
eigen gevoelens te kunnen accepteren en er verantwoord mee om te kunnen
gaan.
JON is en blijft een 'nulde-lijns-voorziening',
maar komt wel problematiek tegen. Soms weigert men formele hulpverlening
in de eerste, tweede of derde lijn omdat men daar veel vooroordelen vermoedt of tegenkomt.
Men durft zelfs de huisarts, de eerste hulppost in de maatschappij,
niets te vertellen. Innerlijke problematiek uit zich soms ook in het
lichamelijke. Of, verder gekomen in het hulpverleningscircuit, de
psychiater niet te vertellen waar het in feite om draait. Of men ontmoet
een hulpverlener die, nadat men wel verteld heeft waar het om gaat, met
het verhaal en de persoon geen raad blijkt te weten.
Depressie,
obsessie en isolement zijn de voornaamste problemen die JON steeds weer
tegenkomt.
Een obsessie die de moderne
tijd mogelijk maakt is het op jacht zijn naar plaatjes. Men wil hier
vanaf maar vindt dit moeilijk. Dus is dit besproken en veelal lukte het
ook om zichzelf te matigen.
De reguliere
hulpverlening
Een man die al eens eerder
geweest was had zich destijds toch liever tot de reguliere hulpverlening
gewend. Hij had een erg zinvolle hulpvraag. In vijf jaar tijd is hij bij
vijf reguliere instellingen geweest met als enig resultaat: vijf
verschillende diagnoses, vijf etiketten, en even zovele doorverwijzingen
en in vijf jaar geen greintje hulp.
Dus kwam hij maar weer terug
bij JON, met zijn vijf etiketten op zijn zelfbeeld en nog steeds
dezelfde zinvolle hulpvraag die allengs dringender werd naarmate zijn
eigen kind ouder werd. Hij wilde 'niet de fout ingaan'. Een bepaald
zinvolle hulpvraag die door geen der vijf reguliere instellingen
opgepakt kon worden. Men plakt een etiket en verwijst weer door. Vijf
maal in vijf jaar.
Dit verhaal is geen
uitzondering. Nog tijdens het schrijven van dit jaarverslag, inmiddels
2008, bereikte een dergelijk verhaal de webmaster (die de post als
eerste ontvangt), zij het dat het hier 'slechts' om drie reguliere
deskundigen ging die met de man geen raad wisten.
Niemand van JON en van de
groep daaromheen is te spreken over de reguliere hulpverlening. Men
wordt van het kastje naar de muur gestuurd, men ontvangt etiketten maar
geen hulp. Men kan niet geholpen worden 'bij gebrek aan expertise',
wordt weer doorverwezen, enzovoorts.
De instellingen die voor
zichzelf dan wel expertise claimen zijn allemaal gericht op de
'daderbehandeling'. Deze is volledig geconcentreerd op 'het daderschap'
ofwel 'het delict'. Heeft men niets misdreven, is men (nog) geen dader,
dan weet men er geen raad mee. Kennelijk moet er eerst iets misgegaan
zijn, ofwel delft men pas de put als het kalf al verdronken is. Men
wordt letterlijk van de hulpinstelling geweerd zolang men nog geen daad
heeft gepleegd. Dus eerst maar een daad plegen, dan ...? Expertise
...?
Wie wel in dit type instelling
behandeld wordt of werd, klaagt steen en been over het onbegrip en het
overmatig gebruiken van macht en dwang. Niemand ervaart daar hulp.
Men komt er binnen met een depressie of obsessie waar vervolgens niets
mee gedaan wordt omdat men niet met het innerlijk wil werken maar
alleen met het gedrag. Met een nog ergere depressie of obsessie
wandelt men de kliniek weer uit.
Wat heeft men geleerd? Ja en
amen, ofwel Ja, zuster, nee, zuster te zeggen, anders gezegd:
om goed toneel te spelen teneinde de kliniek ook ooit weer eens uit te
komen. Dit geldt voor de tbs-klinieken, de psychiatrische klinieken en
de ambulante klinieken, zo blijkt uit de verhalen van hun cliënten dan
wel patiënten.
Wat de reclassering betreft
moet men gewoon geduldig wachten op het einde van de termijn,
tegenwoordig standaard drie jaar. Hulp ervaart men er niet
van: No cure but control, waarmee niet altijd het eigenlijk
bedoelde self-control bedoeld wordt.
De reguliere hulpverlening
faalt ondanks de expertise die men zelf zegt te hebben. Er is geen
kennis en geen begrip. Literatuurkennis is behoorlijk eenzijdig en bevat
veel van hetzelfde. Ervaring is gering: het zijn grotendeels erg jonge
mensen die hier werken. Er is niet meer dan een voorgeschreven methodiek
die uitgaat van een 'wij (staf) contra zij (cliënten)
positie, ontleend aan de verslaafdenzorg. Wij zijn gezond en zij
zijn ziek - per definitie. Wij weten het beter dan zij
- per definitie.
Zonder een delict kan
men niets, want de methodiek is hieromheen geconcentreerd. Wilt u hulp?
Pleeg een delict! Verdrink het kalf, dan dempen wij de put....
Expertise?
Dit soort verhalen horen wij
in JON en de kring er omheen. Verhalen, meervoud.
Terug naar JON
JON is niet meer dan een 'nulde-lijns-voorziening'
zonder alle middelen die de reguliere hulpverlening heeft. Meer
pretenderen wij ook niet. Vrijwillig, onbetaald, in huiskamers, zonder
kantoor met secretaresse, directeur of manager. Hooguit
reiskostenvergoeding.
JON werkt eenvoudiger: met
ervaringskennis, met begrip en met zelfhulp ofwel onderlinge hulp.
Wonderen verrichten wij daar niet mee, dit pretenderen wij ook niet,
maar mensen voelen zich er wel door geholpen.
Helpt JON nu ook?
De gebruikelijke maat voor het
succes van hulpverlening zijn de recidivecijfers: valt men opnieuw in
dezelfde fout? De recidivecijfers zijn onderzocht en ze liggen in de
zelfde orde van grootte als die van de reguliere hulpverlening (rond de
10%) , zij het iets hoger (12,5 %). Maar ook de reguliere hulpverlening presteert niet veel
hoger.
Opgemerkt mag worden dat het algemene
recidivecijfer, voor alle typen delicten, alsmaar hoger wordt. Lag
het in 1996 nog rond de 68%, intussen is het de 70% ruim gepasseerd, ik
las al van recidivepercentages van ruim boven de 90%. De 10% van de
reguliere hulpverlening mag hier gunstig tegen afsteken, dus ook de 12,5% van JON. Niet het slechts denkbare resultaat voor een groep van
vrijwilligers.
De web site
Deze heeft een twintig tot
dertig bezoekers per dag uit de gehele wereld, de meeste nog uit de VS
(27%), dan volgt Nederland met 16% en dan een lange reeks andere
landen.
De webmaster ontvangt post met
veel inhoudelijke vragen en lange verhalen uit de gehele wereld, in
allerlei talen. Gelukkig beheerst de groep en de kring er omheen, en
connecties daar weer van, als geheel aardig wat talen, wat ten dele al
aan de website te zien is. Er wordt geantwoord.
Er blijkt behoefte te bestaan
aan kennis, begrip, een luisterend 'oor', een verstandig antwoord -
wereldwijd, kennelijk, hoewel wij eigenlijk maar een regionale groep
zijn. Er is blijkbaar vraag naar. En wij overleven, al bijna 29
jaar.
Beleidsplan
Dit is eenvoudig: doorgaan,
gespreksbijeenkomsten voortzetten, hulp verlenen waar nodig is - en de
web site eens goed bijwerken.
De jaarrekening
over 2007
De jaarrekening over 2005
loopt van 1 januari 2006 tot 1 januari 2007.
Jaarrekening
JON 2007
|
|
|
|
Beginsaldo
|
|
117.73
|
|
|
|
Ontvangsten
|
|
|
Contributies
|
15,00
|
|
Giften
|
35,00
|
|
Totaal
ontvangsten
|
|
50,00
|
|
|
|
Uitgaven
|
|
|
Porti
& secretariaat
|
0,00
|
|
Web
site
|
0,00
|
|
Postbus
|
-30,00
|
|
Reiskosten
|
-41,60
|
|
Totaal
uitgaven
|
|
71.60
|
|
|
|
Eindsaldo
|
|
96,13
|
|
|
|
De
jaarrekening is aan de hand van het kasboek
en de bonnetjes nagezien door een JON lid
en in orde bevonden.
|
Slotwoord
Het is goed, denken wij,
dat er in een tijd vol haat en fobie, vooroordeel, criminalisering,
uitstoting en gebrek aan werkelijke hulpverlening ondanks vermeende
expertise, mensen zijn die elkaar weten te vinden, elkaar opvangen en
zo nodig helpen en open met elkaar kunnen spreken over hoe sociaal en
legaal te kunnen leven met hun gevoel.
Goedgekeurd door de
ledenvergadering op 17 februari 2008,
daarmee ook beleid, beleidsplan en jaarrekening.
Ook zijn twee coördinatoren benoemd voor een jaar.
JON
[ Vorige ] [ Start ] [ Omhoog ] [ Volgende ]
|