Hoofdstuk 9 Mijn
eigen visie op het onderwerp pedofilie Gedurende mijn
literatuuronderzoek is gebleken dat er een vertekend beeld is ontstaan over
pedofilie. Het doel van deze scriptie was dan ook om mensen te informeren over
wat pedofilie nu daadwerkelijk is. Maar wat vind ik nu eigenlijk zelf van
pedofilie? Ik ben in mijn
scriptie begonnen met een onderscheid aan te brengen tussen een pedofiel en een
pedoseksueel.
AB: Pedofiel BC: Pedoseksueel A: Pedofiel, zonder seks,
met liefde C:
Pedoseksueel, met seks, zonder aantrekkingskracht Hier is te zien dat
pedofilie en pedoseksualiteit elkaar niet uitsluiten maar elkaar overlappen.
Tevens vallen ze niet samen, maar staan ze ook niet los van- en tegenover
elkaar. ‘A’ en ‘B’ staan voor het begrip ‘pedofiel’, ‘B’ en
‘C’ staan voor ‘pedoseksueel’. ‘A’ staat voor de pedofiel die geen
seks, maar wel de liefde heeft, ‘C’ voor de pedoseksueel die de
aantrekkingskracht niet heeft maar wel seks en ‘B’ staat voor de pedofiel of
pedoseksueel die zowel de seks als de liefde of aantrekkingskracht heeft. Vervolgens heb ik een
tweede onderscheid aangebracht, namelijk tussen de ik-gerichte pedofiel en
pedoseksueel en de kind-gerichte pedofiel en pedoseksueel.
1:
Kind-gericht 2:
Ik-gericht A1:
Kind-gerichte pedofiel zonder seks, met liefde B1:
Kind-gerichte pedofiel en pedoseksueel met seks, met liefde C1: Kind-gerichte pedoseksueel met seks, zonder liefde A2:
Ik-gerichte pedofiel zonder seks, met aantrekkingskracht B2:
Ik-gerichte pedofiel en pedoseksueel met seks, met aantrekkingskracht C2:
Ik-gerichte pedoseksueel met seks, zonder Bij dit onderscheid
sluiten de begrippen elkaar uit, er zit echter wel een grijs middengebied
tussen. Iedereen is wel een beetje ik-gericht en ook de grootste egoďst is een
beetje kind-gericht. In het grijze middengebied speelt zich het leven en dus ook
de behandeling af. De gebieden erboven en eronder dienen als richtingaanwijzer:
die kant niet op, die kant wel op. Daarna heb ik gekeken
naar de ethische normen en deze uiteindelijk aanvaard. De ethische normen zijn
de richtlijnen genoemd in hoofdstuk drie.
a:
houdt zich aan de richtlijnen b:
houdt zich niet aan de richtlijnen 2:
houdt zich per definitie niet aan de richtlijnen
A1a:
Kind-gerichte pedofiel die zich aan de richtlijnen houdt, geen seks, met liefde B1a:
Kind-gerichte pedofiel en pedoseksueel die zich aan de C1a:
Kind-gerichte pedoseksueel die zich aan de richtlijnen A1b:
Kind-gerichte pedofiel die zich niet aan de richtlijnen houdt, geen seks, met liefde B1b:
Kind-gerichte pedofiel en pedoseksueel die zich niet C1b:
Kind-gerichte pedoseksueel die zich niet aan de A2: Ik-gerichte pedofiel die zich per definitie niet aan de richtlijnen houdt, zonder seks, met aantrekkingskracht B2:
Ik-gerichte pedofiel en pedoseksueel die zich per C2:
Ik-gerichte pedoseksueel die zich per definitie niet A1a, B1a en C1a houden zich aan de richtlijnen. Hieronder zit een grijs middengebied, wat staat voor het volgen van de richtlijnen: dit is natuurlijk nooit ‘helemaal wel’ of ‘helemaal niet’. De ene persoon zal de ene richtlijn meer volgen dan de andere persoon. Men kan de wil wel hebben om de richtlijnen te volgen maar kan toch uitglijden. Onder het grijze middengebied zitten A1b, B1b en C1b welke zich niet aan de richtlijnen houden. Ook hier is weer sprake van een grijs middengebied. A2, B2 en C2 houden zich per definitie niet aan de richtlijnen omdat deze puur op zichzelf gericht zijn. Met deze gegevens kon ik de begrippen, die in
feite handelingen representeren, ethisch inkleuren.
Groen:
Ethisch juist Rood:
Ethisch onjuist De ik-gerichte pedofiel en pedoseksueel is niet
ethisch, dus 2 is ethisch onjuist. Het niet gebruiken van de richtlijnen is ook
niet ethisch dus 1b is ook ethisch onjuist. Maar ook C1a is ethisch onjuist
omdat geen liefde maar wel seks volgens mij ethisch onjuist is. Op deze manier heb ik een grens tussen ethisch onjuist en ethisch juist geformuleerd.
Paars:
De grensbepaling Zoals in het schema te zien is heb ik de grens
getrokken bij A1a en B1a, de kind-gerichte pedofiel die zich aan de richtlijnen
houdt, geen seks heeft maar wel de liefde heeft en de kind-gerichte pedofiel en
pedoseksueel die zich aan de richtlijnen houdt, die zowel de seks als de liefde
heeft. Daarna heb ik nog een nuance
aangebracht.
Groen: ‘ok’ Oranje:
‘pas op’ A1a
heb ik hier groen gekleurd waarmee ik wil aangeven dat deze vorm van pedofilie
‘ok’ is. B1a heb ik oranje gekleurd, omdat dit een risicogroep is. Deze vorm
van omgang hoeft niet helemaal afgekeurd te worden en krijgt dus geen rode kleur
maar oranje omdat men hier moet oppassen. Hier kan de omslag van gevoelens
namelijk opkomen welke in paragraf 3.2 besproken is. Het risico bestaat dat het
kind op latere leeftijd de relatie anders beleeft. Wat hij toen wel als prettig
ervaarde, wordt nu als negatief ervaren. Het gevoel draait dus 180 graden. Men moet het proberen te houden bij A1a, de
kind-gerichte pedofiel die geen seks heeft met het kind maar wel gevoelens heeft
voor het kind en welke de richtlijnen volgt. Het is hierbij belangrijk dat de
pedofiel het gevoel wat hij heeft accepteert maar het wel seks-vrij houdt. De
hulpverlening zou hierbij respectvol moeten helpen. Deze schiet, naar mijn
mening, nog steeds vaak te kort omdat ze gericht zijn op ‘het genezen van’
dan wel ‘het controleren van’ en niet op ‘het omgaan met’. De maatschappelijke reactie
op pedofilie vind ik begrijpelijk maar deze kan te ver gaan. Artikel 1 van de
Grondwet is ook op pedofielen van toepassing. We zijn allemaal mensen en
verdienen het om op een juiste en gelijkwaardige wijze behandeld te worden. De
wet is er onder andere om ervoor te zorgen dat eigenrichting wordt tegengegaan.
Het vernielen van eigendommen van een ander is net zogoed strafbaar als misbruik
van een kind. De hulpverlening met betrekking tot de reďntegratie in de maatschappij zou verbeterd moeten worden. Pedofielen krijgen weinig hulp bij het opbouwen van een nieuw bestaan. Voor een groot deel heeft dit te maken met de maatschappij, zij geeft de pedofiel geen kans. Doorgaans staat de pedofiel er alleen voor: eigendommen worden vaak onbeheerd achtergelaten omdat deze niet kunnen worden opgeslagen. Als de pedofiel weer thuis komt, komt het regelmatig voor dat spullen zijn vernield. |