Hoofdstuk 3 Mogelijke
gevolgen van pedofiele relaties Voordat ik verder ga
wil ik, om duidelijkheid te scheppen, een afbakening maken tussen de termen
‘seksueel misbruik’ en ‘seksuele omgang’ 3.1
Seksueel
misbruik en seksuele omgang ‘Een kind wordt
seksueel misbruikt als een volwassene tegen de wil van een kind seksuele
handelingen met het kind verricht. Tegen de wil betekent dat het kind als gevolg
van lichamelijk of relationeel overwicht, fysieke dwang of emotionele druk het
gevoel heeft (gehad) die contacten niet te kunnen weigeren. De volwassene dwingt
het kind of weet door zijn overwicht te bereiken dat het kind zich niet aan de
seksuele toenaderingen kan onttrekken’.[1] Uit de bovenstaande
omschrijving van seksueel misbruik is een aantal kenmerken te halen die bepalen
wanneer er sprake is van seksueel misbruik en wanneer er sprake is van seksuele
omgang. Van ‘seksueel
misbruik’ is sprake bij de volgende kenmerken:
Van ‘seksuele
omgang’ is sprake als geen van deze kenmerken aanwezig is gedurende het
contact tussen de volwassene en het kind. Het is van groot belang dat het kind
bewust kan kiezen voor of tegen de seksuele omgang met de volwassene.[2]
In de relatie tussen
pedofiel en kind is het belangrijk om de vijf ‘criteria’ waaraan pedofiele
relaties zouden moeten voldoen mee te nemen. Deze zijn de afgelopen jaren
opgesteld door verschillende wetenschappers. Gieles[3]
is een van deze personen die heeft meegewerkt aan de totstandkoming van deze
criteria:
De bovengenoemde vijf ‘criteria’ zijn later
uitgewerkt tot de volgende vier richtlijnen, die door onder andere de Vereniging
Martijn en door Clogo, welke zich inzetten voor sociale en maatschappelijke
acceptatie van ouderen-kind- relaties, zijn aangenomen, te weten:
Gezien de helderheid en de eenvoud van deze
laatste vier richtlijnen, verwijs ik in mijn scriptie verder naar deze vier als
ik het over ‘de richtlijnen’ heb. Deze richtlijnen zijn
van belang in een relatie tussen een volwassene en een kind. Houdt men zich aan
deze vijf criteria, dan wel de hierboven genoemde vier richtlijnen, dan is de
kans op schade bij het kind minder dan wanneer men zich niet aan deze criteria
en richtlijnen houdt. Ik suggereer hier niet mee dat er helemaal geen schade kan
ontstaan bij het kind. Aan de eerste drie criteria, wederzijdse instemming, het kind de vrijheid geven om op elk moment te kunnen stoppen met de omgang en harmonie met de ontwikkeling van het kind, is te voldoen. Het laatste criterium, openheid, is daarentegen moeilijker te verwezenlijken. Openheid over pedofilie en een pedofiele relatie met een kind is moeilijk. Er heerst nog altijd een taboe op het onderwerp en men heeft vaak een verkeerd beeld van een pedofiele relatie. De maatschappelijke reactie op pedofilie en pedofiele relaties zal ik verder in hoofdstuk vier bespreken. Een ander probleem dat
buiten deze criteria, beginselen en richtlijnen staat is dat kinderen vaak naïef
zijn op het gebied van seksualiteit. Ze weten nog niet genoeg van seksualiteit
en seksuele omgang. Dit neemt niet weg dat kinderen geen seksuele gevoelens en
gedachten hebben en niet nieuwsgierig zijn. Een derde probleem is
de machtspositie van de volwassene. Kinderen zijn kwetsbaar als het gaat om
liefde en macht in een relatie. De machtsverhouding tussen de volwassene en het
kind is niet gelijk. Bewust of onbewust heeft de volwassene macht over het kind,
het kind kijkt tegen de volwassene op en vertrouwt hem. Ik verwijs hiervoor
terug naar paragraaf 2.2 3.2
Ontstaat er schade in een
(vrijwillige) pedofiele relatie? In principe is geen enkele relatie onschadelijk, of het nu gaat om relaties tussen volwassenen, tussen kinderen onderling of die tussen volwassenen en kinderen. Seksualiteit maakt een verhouding tussen mensen niet wenselijk, onwenselijk, goed of slecht. Mensen bepalen zelf de sfeer waarin gebeurtenissen zich afspelen door hun karakter, hun invoelend vermogen en hun respect voor de medemens of het ontbreken hiervan. Goed ouderschap is in feite op zichzelf een bijna onmogelijke
taak. Ook al is er nog zoveel liefde en warmte binnen een gezin, je kunt
kinderen niet opvoeden zonder ze onbedoeld schade toe te brengen. Ouders willen
kinderen zelfstandig maken en ze de gelegenheid geven om zich te ontplooien.
Maar het is onvermijdelijk dat de normen en waarden van de ouders worden
overgedragen op het kind. Hierbij wordt vaak het emotionele en het spontane van
kinderen onderdrukt ten gunste van aanpassing aan het gezin of de maatschappij.
Ouders leggen kinderen regels op en als ze deze overtreden worden ze hiervoor
gestraft. Dit weerhoudt hen ervan om het nog een keer te doen. De gevolgen van
de opvoeding zijn niet van tevoren te bepalen. Niemand weet wat in de toekomst
schadelijk zal uitwerken en wat gunstig. Ik vraag mijzelf af of een kind schade lijdt als
het met leeftijdsgenootjes of ouderen seksueel contact heeft. Men is geneigd aan
te nemen dat er wel schade moet zijn. Als men geen fysieke schade kan
vaststellen dan is er vast wel psychische schade. Schade die mogelijk zou kunnen
ontstaan in een vrijwillige pedofiele relatie is dat de onderlinge relatie
tussen het kind en de ouders verslechtert doordat de pedofiel de ouderlijke rol
inneemt. Als ouder wil je op de eerste plaats staan bij je kind en als je kind
een andere volwassene in vertrouwen neemt kan dat pijnlijk zijn. De meeste
schade ontstaat echter als de samenleving erachter komt dat het kind een
seksuele relatie heeft met een volwassene. Het kind voelt zich dan angstig,
eenzaam en vies omdat de samenleving heftig reageert op de relatie en het is dan
vaak gedwongen om tegen zijn wil de relatie te stoppen. Schade kan ook later ontstaan: de reactie op en
de beleving van de jongere van een pedofiele relatie kan enorm verschillen in de
verschillende levensfasen. Het kan zo zijn dat de beleving in eerste instantie
positief is maar de beleving later 180 graden omdraait. Hierbij speelt de
omgeving een grote rol. Wellicht is er ook sprake van een dubbel gevoel, waarvan
de ene kant eerst wordt beleefd en de andere kant later naar voren kan komen. Het komt ook voor dat men problemen op volwassen
leeftijd uitsluitend gaat wijten aan de pedofiele relatie in de kinderjaren. In
de hulpverlening gebeurt dit vaak. Als men tegenwoordig hulp vraagt bij een
instantie wordt er direct gevraagd naar een seksueel verleden. Dit wordt dan
gekoppeld aan de huidige problemen terwijl dit niet de oorzaak hoeft te zijn
maar slechts een onderdeel daarvan. De volgende paragrafen
gaan over de mogelijke gevolgen van seksueel misbruik. Ik wil benadrukken dat
het gaat om mogelijke gevolgen welke dus niet voor elk kind hoeven te
gelden. Elk kind reageert anders op (traumatische) ervaringen. Deze gevolgen
zijn een reactie op het seksueel misbruik gepleegd door een pedoseksueel. Dus
zonder toestemming van het kind: hierbij kan ook, zoals eerder vermeld, geweld
zijn gebruikt. 3.3 Mogelijke gevolgen van seksueel misbruik Bij kinderen die
seksueel misbruik meemaken worden zeer uiteenlopende symptomen waargenomen.
Voorbeelden hiervan zijn angst, nachtmerries, posttraumatische stressreacties,
gedragsproblemen, seksualiserend gedrag, weglopen, zelfverwonding, een laag
gevoel van eigenwaarde en depressie. De posttraumatische
stress-stoornis (PTSS) en seksualiserend gedrag zijn de meest voorkomende
gevolgen. Bij de verschijnselen van een PTSS bij kinderen horen, zoals bij
volwassenen, fenomenen van herbelevingen, vermijding en verhoogde
prikkelbaarheid. Typerend voor PTSS op de kinderleeftijd is de rol van de
fantasie waardoor de angst grote vormen kan aannemen. Dit kan bijvoorbeeld
resulteren in de gedachte schuld te hebben aan het geweld en het piekeren over
of het kind het had kunnen voorkomen. Onder seksualiserend gedrag wordt
verstaan: ‘het seksgerichte spel met poppen, het inbrengen van objecten in de
vagina of anus, publiekelijk of vrijuit masturberen, verzoeken om seksuele
stimulatie bij volwassenen of andere kinderen of het beschikken over niet bij de
leeftijd passende seksuele kennis’.[6] Er zijn ook gevallen
bekend waarbij kinderen geen klachten hebben. Hierbij wordt rekening gehouden
met het feit dat symptomen mogelijk op latere leeftijd nog kunnen verschijnen.
Het is echter ook mogelijk dat een kind klachtvrij blijft. Factoren die verband
houden met de symptomen na seksueel misbruik of geweld zijn de ernst en aard van
het geweld, de duur en frequentie van het misbruik en de mate van mishandeling
en geweld. Verder is de relatie met de volwassene van invloed: kinderen denken
vaker dat het misbruik hun eigen schuld is als de volwassene een hechte band
heeft met het kind. Bij peuters die seksueel misbruikt zijn komt seksualiserend
gedrag vaker voor, bij schoolkinderen komen gedrags-, concentratie- en
leerproblemen voor. Ook de mate van steun en opvang van de ouders speelt een rol
bij het al dan niet ontstaan van de symptomen.[7]
3.4
Mogelijke
gevolgen van seksueel misbruik op lange termijn Klachten en problemen door seksueel misbruik
kunnen pas tot uiting komen op latere leeftijd. Een aantal veelvoorkomende
symptomen zijn onder andere de PTSS zoals hierboven beschreven en andere
emotionele problemen zoals angst depressie, schuld, schaamte wantrouwen, suïcide
en zelfverwonding. Naast deze symptomen zijn er ook cognitieve problemen zoals
een aangetast zelfgevoel, gevoelens van hulpeloosheid, lage zelfwaardering,
interpretatieproblemen en negatieve denkbeelden. Een ander symptoom is amnesie,
hierbij kan een persoon zich belangrijke persoonlijke dingen niet meer
herinneren. Dit kunnen delen zijn van de gebeurtenis of het kan betrekking
hebben op de gehele gebeurtenis. Een veel voorkomende stoornis is de
dissociatieve identiteitsstoornis (D.I.S.) Dit is een stoornis in het geheugen
of bewustzijn. De traumatische ervaring wordt niet geïntegreerd maar in stukjes
opgeslagen.[8] Bij seksueel misbruik worden lichaamsgrenzen
overschreden, waardoor een negatieve lichaamsbeleving kan ontstaan. Veel
slachtoffers hebben het gevoel dat het lichaam een object is waar van alles mee
kan gebeuren en waar van alles mee kan worden gedaan waar het slachtoffer zelf
geen zeggenschap over heeft. Vaak bestaat er een negatieve houding ten opzichte
van het eigen lichaam. Men voelt zich vies, lelijk en heeft schaamte- en
schuldgevoelens. Ook kunnen er problemen ontstaan op het gebied van gezondheid
zoals hoofdpijn, maagpijn, slaapstoornissen en een verhoogde bloeddruk. Een kind dat seksueel misbruikt wordt, wordt geconfronteerd met seksueel gedrag waar het wat betreft leeftijd en ontwikkeling nog niet aan toe is. Dit heeft gevolgen voor de latere seksualiteit. Door een gevoel van verraad is het vertrouwen in volwassenen beschadigd. Dit kan tot gevolg hebben dat kinderen die vroeger misbruikt zijn op latere leeftijd niet goed in staat zijn om een intieme relatie aan te gaan. Tevens krijgt seksualiteit een hele andere betekenis voor het kind omdat het kind bijvoorbeeld voor seksueel gedrag wordt beloond of seksueel gedrag wordt geassocieerd met geweld of bedrog. Dit kan leiden tot seksualiserend gedrag op jonge leeftijd. Op volwassen leeftijd kan dit leiden tot een verhoogde kwetsbaarheid voor seksueel geweld en tot een overseksualiseren van relaties. Seks wordt dan een manier om iets gedaan te krijgen of om het gevoel van eigenwaarde te verhogen.[9]
Noten hoofdstuk 3 [1] Frenken, J., Seksueel misbruik van kinderen, aard, omgang, signalen, aanpak, Den Haag: Ministerie van justitie, 2001. Pagina 3 [2] Palmen,
Désiré, Pedofilie,
het niet te accepteren 'anders' zijn? [3] Gieles, F E J, Ik wist er geen raad mee [4]
Ree, Van F., Pedofilie, een controversiele kwestie, analyse van een
maatschappelijk vraagstuk, [5] [De online pagina is vervallen] [6] Gijs, L., W. Gianotten, I. Vanwesenbeeck en P. Weijenborg, Seksuologie, Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 2004. Pagina 462 [7]
Gijs, L., W. Gianotten, I. Vanwesenbeeck en P. Weijenborg, Seksuologie, Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 2004. pagina 282 [8] Schwab. Z.F., Beide benen op de grond, keuzes maken na een zedendelict, Capelle a/d Ijssel: Schwab 2002. Pagina 99 [9]
Gijs, L., W. Gianotten, I. Vanwesenbeeck en P. Weijenborg, Seksuologie,
Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 2004. Pagina
466 |