Is het werkelijk waar? Verbod op ‘virtuele’ kinderporno opgeheven in V.S. Koinos Magazine #35 (2002/3) Appendix Tabel van rechtszaken Abrams v. United States, 250 U.S. 616 (1919) Ashcroft v. The Free Speech Coalition – Hooggerechtshof van de V.S. - Oordeel - 16 april 2002 Ashcroft v. The Free Speech Coalition – Hooggerechtshof van de V.S. - Mondeling pleidooi - 30 oktober 2001 The Free Speech Coalition v. Reno – Ninth Circuit Court of Appeals (Hof van Beroep) van de V.S. - 17 december 1999 Miller v. California, 413 U.S. 15 (1973) New York v. Ferber, 458 U.S. 747 (1982) Stanley v. Georgia, 394 U. S. 557 (1969) United States v. Dost, 636 F. Supp. 828 (S.D. Cal. 1986) United States v. Knox, 32 F.3d 733 (3d Cir. 1994) Bronnen
Het Eerste Amendement Het Congres zal geen wet maken betreffende de instelling van een godsdienst, of die de vrije uitoefening van een godsdienst verbiedt; of die de vrijheid van meningsuiting of de persvrijheid beknot; of het recht van het volk om vreedzaam te vergaderen en het recht om zich tot de Regering te wenden voor het verhelpen van misstanden. De wetten De Child Pornography Prevention Act uit 1996 definieert "kinderporno" als "elke soort visuele afbeelding" die "een minderjarige toont, of lijkt te tonen, die zich expliciet seksueel gedraagt". Een "minderjarige" is iemand onder de 18. "Expliciet seksueel gedrag" is "werkelijke of nagebootste seksuele omgang, waaronder genitaal-genitale, oraal-genitale, anaal-genitale of oraal-anale omgang, met personen van hetzelfde dan wel het andere geslacht; bestialiteit; masturbatie; sadistisch of masochistisch misbruik; of de wellustige vertoning van de geslachtsdelen of de schaamstreek van om het even wie". 18 USC 2256 (1), (2) A-E, (8) B. De Wet staat los van overige federale wetgeving die controle uitoefent over kinderen, bijvoorbeeld over hun toegang tot het internet. De Europese Raad definieert kinderporno als "pornografisch materiaal dat een visuele afbeelding weergeeft van ... een persoon die een minderjarige lijkt te zijn en die expliciet seksueel gedrag vertoont" (Convention on Cybercrime, Titel 3, Artikel 9). De FBI heeft meegeholpen dit verdrag te ontwerpen; zie ZDNet News, "Coalition slams cybercrime treaty", 18 oktober 2000. De Convention on Cybercrime werd op 23 november 2001 aangenomen; een bijgaand Explanatory Report (toelichtend rapport), werd op 8 november aangenomen. Volgens de Verenigde Naties is kinderporno "enige weergave, op welke wijze ook, van een kind dat werkelijke of nagebootste expliciete seksuele gedragingen vertoont, of enige weergave van de geslachtsdelen van een kind, waarbij het overheersende kenmerk het afbeelden met een seksueel oogmerk is. National Center for Missing & Exploited Children, "Child Pornography: The Criminal-Justice-System Response", maart 2001, p. 7 en 42 (V.N.), 41 (Japan, Europees Parlement). Canada: de kinderpornowet van Canada valt onder de Criminal Code, Part V - Sexual Offences, Public Morals And Disorderly Conduct - Offences Tending to Corrupt Morals. Zie ook het historische oordeel van het Canadese Hooggerechtshof, R. v. Sharpe en Censorship in British Columbia: A History, dat een opsomming geeft van boeken, bladen, kranten en muziekstukken die aan censuur zijn onderworpen in de provincie Brits Columbia en in heel Canada. |